![]() |
[ART] Sekretne poziomy w Super Mario Bros. 2/Doki Doki Panic - Wersja do druku +- Forum Dyskusyjne arhn.eu -- Kiedyś mieliśmy tu recki grema™ (https://forum.arhn.eu) +-- Dział: Allschool... (https://forum.arhn.eu/forumdisplay.php?fid=22) +--- Dział: Gracze - Graczom (https://forum.arhn.eu/forumdisplay.php?fid=77) +--- Wątek: [ART] Sekretne poziomy w Super Mario Bros. 2/Doki Doki Panic (/showthread.php?tid=10008) |
Sekretne poziomy w Super Mario Bros. 2/Doki Doki Panic - Adrian Orzech - 05-07-2015 W Super Mario Bros. 2/Doki Doki Panic teoretycznie mamy tyle światów, ile jest liczb 8-bitowych (255), ale teoretycznie gra uruchamia kod odpowiedzialny za przejście gry po pokonaniu Warta, więc nie możemy grać w światach od 8 do 255. Jednak w prototypie gry ukryta jest funkcja, która za pomocą klawisza A pozwala nam zmieniać światy na ekranie głównym za pomocą klawisza A. Niestety twórcy nie dodali ogranicznika, więc można zmieniać światy powyżej świata 7, dzięki czemu można dostać się do światów sekretnych. Większość światów to podpoziomy poziomów istniejących, np. jaskinie z poziomów gry, ale są też poziomy unikalne. Aby trafić do unikalnych poziomów (grywalnych, nie glitchujących grę), wartość "świata naprawdę" musi wynieść poniżej 8. Oznacza to, że trafimy do tego świata, do którego pokazuje nam wartość "świata naprawdę", ale zamiast np. 7-1 będzie 7-* czy 7-?. Są to poziomy tych światów, które normalnie są niedostępne, ponieważ zaprogramowany jest tam ogranicznik, aby kończyć świat po poziomie np. 2. Będąc na świecie 7-*, tak naprawdę lądujemy na poziomie 7-12, ponieważ w miejsce drugiej liczby numeru świata powyżej dziewięciu wyświetlają się dziwne symbole, gdyż gra nie ma graficzek numerków powyżej 9. Wartość "świata naprawdę" wyliczamy, biorąc resztę z dzielenia (modulo): świat w kodzie gry / 16. Światów w grze jest tak naprawdę 16, z czego te powyżej 7 są niebezpieczne i glitchują i crashują grę (z wyjątkiem świata 14, który używa dziwnego tilesetu i czerwonej palety kolorów - czyżby planowano piekło?) Wartość świata w kodzie gry znajduje się pod adresem 0x0635. Aby nie musieć upewniać się, że na pewno wcisnęliśmy przycisk A odpowiednią ilość razy, można pobrać mój skrypt Lua do FCEUX'a, który pokazuje, który świat jest w kodzie gry, gdzie trafimy po wybraniu postaci, oraz czy świat, który wybieramy nie scrashuje nam gry. Pobrać można tu: https://www.dropbox.com/s/tu5lsiu4h400jut/SMB2_WSHelper.lua?dl=0 A teraz spis najciekawszych ukrytych poziomów: Świat 33 (1-F): Prawdopodobnie porzucony poziom. W pełni grywalny, poza tym, że na końcu nie ma maski jastrzębia kończącej poziom. Jest warp do świata 4, do którego można dostać się jako Luigi (SMB2)/Mama (DDP). Świat 50 (2-8): Ciekawy poziom. Zaczyna się jako podniebna pustynia, w połowie zmienia się w poziom wodny ze zglitchowanym tilesetem, aby skończyć się na czarnym polu, gdzie można tylko stracić życie. Świat 52 (4-0): Poziom przechodzony odwrotnie. Kończy się jako poziom śnieżny. Świat 67 (3-,): Kanion, podobny trochę do tych z Adventure Island 2. Dolna część poziomu to podziemia, do których nie da się wejść. Zawiera kawałek pustyni. Prawdopodobnie porzucony pomysł na świat. Świat 94 (14-?): Walka z Birdo w piekle. Maska jastrzębia nie pozwala ukończyć poziomu, mimo, że jest otwarta. Świat 98 (2-x): Poziom przechodzony odwrotnie (wyjście przez drzwi, skakanie w górę jaskini, chodzenie w lewo) Świat 114 (2-?): Wyrzuca gracza do ekranu tytułowego (próbuje potraktować dane poziomu jako kod ASM?) Opisana powyżej sztuczka zadziała także na SMB2 w wersji sprzedażowej, Doki Doki Panic oraz pirackiej wersji Doki Doki wydanej na kartridżu (o ile zmodyfikuje się numer świata startowego odpowiednim kodem Game Genie). Panu Arkadiuszowi zezwalam na dowolne korekty, poprawki i inne cuda, które wymagane są, aby ten artykuł trafił na główną. RE: Sekretne poziomy w Super Mario Bros. 2/Doki Doki Panic - Fedox9 - 05-07-2015 Czasem nie wszystko jest logiczne, wiele dałoby się poprawić w tym tekscie, ale ogólnie bardzo fajny. |