Forum Dyskusyjne arhn.eu -- Kiedyś mieliśmy tu recki grema™
Prowadzenie rozwoju projektu w internecie - Wersja do druku

+- Forum Dyskusyjne arhn.eu -- Kiedyś mieliśmy tu recki grema™ (https://forum.arhn.eu)
+-- Dział: Allschool... (https://forum.arhn.eu/Forum-Allschool)
+--- Dział: Offtop Wszelaki (https://forum.arhn.eu/Forum-Offtop-Wszelaki)
+--- Wątek: Prowadzenie rozwoju projektu w internecie (/Temat-Prowadzenie-rozwoju-projektu-w-internecie)



Prowadzenie rozwoju projektu w internecie - Ofca - 12-11-2017

Witam,
jestem w trakcie tworzenia gry, nie chcę zbytnio rozpisywać się o czym ona jest, a przynajmniej nie na aktualnym etapie, choć prace idą mi w naprawdę dobrym tempie. Postanowiłem wydać ją jeszcze w tym roku szkolnym. Zastanawiam się w jakiej formie reklamować grę już na etapie produkcji. Mógłbym postawić własną stronę, wrzucać tam newsy, ale nie jestem pewien czy to się w ogóle opłaca i czy nie ograniczyć się po prostu do twittera lub czegoś w tym rodzaju. Rozważam także podesłanie jakiejś alphy lub już gotowej wersji let'splayerom z YT z różnych krajów, do paru polskich mam już kontakt, aczkolwiek nie prowadziłem żadnych rozmów, ponieważ projekt jest tworzony od niedawna. Oprócz tego chciałbym stworzyć przynajmniej jeden trailer. Co byście polecali? Sami śledzicie strony twórców lub ich twittery? Na co zwrócić uwagę przy reklamowaniu gry? Thx i pozdrawiam.


RE: Prowadzenie rozwoju projektu w internecie - Ostry96 - 12-11-2017

Zależy od tematyki. Reklama na żywo jest dla takiego mnie najlepsza. Spójrz na konwenty w Polsce. Niskim kosztem można wynająć stanowisko lub salę. A jak bardzo-bardzo zależy i masz nadmiar hajsu - nawet i Pyrkon... ale lepiej, by np. się do kogoś podpiąć (bo ceny od +400zł~~).


RE: Prowadzenie rozwoju projektu w internecie - e_em_3 - 12-11-2017

Social media są obecnie bardzo ważne, strona w sama w sobie jest głównym miejscem informacji, ale to w socialach informujesz i prowadzisz kampanie reklamowe. Obydwa aspekty są nierozłączne.


RE: Prowadzenie rozwoju projektu w internecie - TheLaw - 12-11-2017

Tak jak napisał e_em_3 - social media są bardzo ważne. Jeśli nie masz konta na Twitterze, to koniecznie je załóż i dodaj sobie deweloperów do obserwowanych, ponieważ głównie tam się udzielają. Warto się tam dzielić tym, co robisz np. nowa postać, jakaś fajna mechanika itp. - może któraś z ważniejszych osobistości branży cię doceni


RE: Prowadzenie rozwoju projektu w internecie - Ofca - 12-11-2017

@TheLaw
W jakim celu mieliby mnie docenić? Interesuje mnie raczej tylko i wyłącznie wydanie tej gry samodzielnie, nie chcę bawić się w pośredników. Jestem zdania, że nie potrzebuję wydawcy. Jeżeli jeszcze nie weszły nowe zasady wydawania gier na steamie, to pewnie zaraz wyjdą, a w takim przypadku od wydania gry dzieli mnie tylko 100$.

@edit
Dodam, że założenie gry przyniesie jej reklamowanie się pocztą pantoflową, mógłbym to porównać do Stanleya lub Please, Don't Touch Anything, aczkolwiek tylko pod względem tego, że czasem trzeba będzie z pewnych powodów wygooglać coś w necie, jeżeli samemu nie dojdzie się do tego co trzeba zrobić. To jedna z tych "trudnych" gier.


RE: Prowadzenie rozwoju projektu w internecie - TheLaw - 12-11-2017

Nie mówię o wydawaniu tylko o promowaniu swojej gierki, nawiązywania kontaktów itp. Obczaj sobie Twitterowe profil chociażby Sosa Sosowskiego, to powinieneś skumać o czym piszę


RE: Prowadzenie rozwoju projektu w internecie - Kondor - 12-11-2017

W sumie proponowałbym wydaniu paru mniejszych gier za darmo, jako freeware. Zrobienie własnej strony internetowej gdzie będziesz dzielił się tymi grami, do tego konto na fb/twitterze, gdzie będziesz wrzucał newsy, informacje nad pracami i ogólnie budował markę. Jak już wreszcie walniesz porządną grę z doświadczeniem to ludzie będą cię kojarzyć. No ale w sumie tak ja bym widział swoją karierę Grinning Planujesz pojechać od razu wydając sam na Steamie, też dobry pomysł. Tylko czy jesteś gotowy zrobić porządną grę, dobrze przystosowaną do wielu sprzętów, różnych rozdzielczości, dobrze współpracującą ze Steamem, pomagać ludziom z problemami technicznymi i tak dalej?

A tak wracając do głównego pytania tematu - strona twojego studia, konta na socialach, bądź w kontakcie z jutuberami/streamerami (zawsze za kod czy po prostu bez powodu mogą ograć grę i trochę rozreklamować, nawet arhn.eu mogłoby pomóc zapewne), jeśli wkładasz budżet możesz zastanowić się nad reklamami na Facebooku lub Youtube, jakieś konkursy związane z grą (udostępnij post i tak dalej), wiadomo że z wydawcą dającym kasę na reklamę byłoby lepiej, ale jakieś zasięgi osiągniesz.


RE: Prowadzenie rozwoju projektu w internecie - Ofca - 12-11-2017

@TheLaw
Chodzi o wkręcenie się do grupki developerów i wzajemne promowanie się?

@Kondor
Uczę się tworzenia gier już od paru ładnych lat, na jednym gamejamie zająłem drugie miejsce, na drugim pierwsze i to pracując zupełnie sam. Myślę, że już sporo doświadczenia mam, a mój aktualny projekt wygląda już teraz dosyć profesjonalnie w mojej opinii. Co do dostosowania gry do różnych sprzętów i rozdzielczości sprawę mocno mi załatwia unity, a już podczas samego tworzenia projektu na bieżąco pozbywam się napotkanych błędów. Na Unity jest pełno pluginów do obsługi steam api, więc także nie będzie problemów z implementacją tych wszystkich bajerów pokroju zapisu do chmury i achievementów, gra jest tworzona pod kątem tylko i wyłącznie singleplayera.


RE: Prowadzenie rozwoju projektu w internecie - TheLaw - 13-11-2017

Mniej więcej tak. Na początek dobrym pomysłem będzie tak jak napisał Kondor, założyć sobie stronkę czy chociażby konto na itch.io (popularny serwis, gdzie mali twórcy wrzucają swoje gierki, w większości za free), tam wrzucać stworzone przez siebie gierki i ogarnąć sociale.
Warto też chodzić na game jamy (zloty twórców gier, na których tworzy się gry w krótkim czasie, najczęściej 24 lub 48 godzin), to jeden z najlepszych sposobów na zrobienie portfolio (jeśli chcesz kiedyś aplikować do jakiegoś studia) oraz dobra okazja do networkingu (nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów)


RE: Prowadzenie rozwoju projektu w internecie - Ofca - 13-11-2017

@TheLaw
Przeczytaj co napisałem Kondorowi w poście wyżej, edytowałem go przed chwilą. Winking


RE: Prowadzenie rozwoju projektu w internecie - TheLaw - 13-11-2017

Dopiero po napisaniu posta zauważyłem to co napisałeś do Kondora o game jamach, gratuluję sukcesów. Skoro twierdzisz, że to co masz w twojej opinii jest dobra, to chwal się tym co masz i proś o feedback - to co ci się podoba, wcale nie musi przypaść innym do gustu.
W każdym razie nie spodziewaj się, że od razu dzięki temu projektowi zostaniesz dostrzeżony - szczęściu trzeba pomóc, bez marketingu, choćby takiego chałupniczego przez sociale twoja gierka utonie w morzu innych.


RE: Prowadzenie rozwoju projektu w internecie - Kondor - 13-11-2017

Dobra okazja by zapytać rodaka, osobę już doświadczoną w temacie ale też na początku drogi: https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/7cgspy/im_jakub_klementewicz_ive_created_a_lot_of_apps/

EDIT:
Dorzucam jeszcze wykład Joanny Przybyłowicz: http://www.gamedevfest.pl/ "JAK PLANOWAĆ, ŻEBY NIE ZWARIOWAĆ — Wszystko co warto wiedzieć o kalendarzu PRowo-marketingowym w procesie tworzenia gry" sądzę, że na temat Smiling Do obejrzenia już wkrótce.