Rodzajów DRM jest kilka. Przodkami DRMów były w sumie używane przecież od wielu, wielu lat zabezpieczenia w postaci sprawdzania, czy płytka jest oryginalna, albo zmuszania użytkownika do wpisania keya z instrukcji. Niestety okazało się, że tak zabezpieczone gry łatwo dało się crackować (robiąc obraz gry, tworząc obraz ISO czy przepisując CD-KEY od kolegi lub z Internetu).
Twórcy gier musieli więc wymyślić nowe zabezpieczenia, które dzisiaj traktujemy jako właściwe DRM. Najczęściej była to aktywacja online, która na dodatek była limitowana, by taki konsument nie chciał pożyczać swojej gry kolegom, ponieważ mogą oni wydoić cały limit. DRM-em jest także wbudowany system zabezpieczenia w Diablo 3, że cały czas trzeba być online.
No i jedne z najbardziej rozpoznawalnych DRMów - Steam, Origin, Uplay. Są one jakże kontrowersyjne i hejtowane przez gimbusów, ale powiedzmy szczerze - Steama każdy ma, a Origin i Uplay nie są tak bardzo wymagane, korzystają z nich tylko parę gier danych deweloperów (EA - Origin, Ubisoft - UPlay).
W skrócie - DRM to zabezpieczenia gier chroniące przed piractwem, które w 99% przypadków i tak są łamane, a potrafią czasami utrudnić korzystanie z gry, jeśli jest oryginalna (np. przypadek z drugim Wieśkiem)
Pozdrowionka i mam nadzieję, że pomogłem
EDIT: Kurde, Aryn mnie prześcignął :/ Poza tym myślałem, że sprawdzanie płytki jest DRMem. Sprawdzałem nawet w PCGamingWiki, żeby się upewnić.. Jak widać wiki równie zawodne co DRM
Twórcy gier musieli więc wymyślić nowe zabezpieczenia, które dzisiaj traktujemy jako właściwe DRM. Najczęściej była to aktywacja online, która na dodatek była limitowana, by taki konsument nie chciał pożyczać swojej gry kolegom, ponieważ mogą oni wydoić cały limit. DRM-em jest także wbudowany system zabezpieczenia w Diablo 3, że cały czas trzeba być online.
No i jedne z najbardziej rozpoznawalnych DRMów - Steam, Origin, Uplay. Są one jakże kontrowersyjne i hejtowane przez gimbusów, ale powiedzmy szczerze - Steama każdy ma, a Origin i Uplay nie są tak bardzo wymagane, korzystają z nich tylko parę gier danych deweloperów (EA - Origin, Ubisoft - UPlay).
W skrócie - DRM to zabezpieczenia gier chroniące przed piractwem, które w 99% przypadków i tak są łamane, a potrafią czasami utrudnić korzystanie z gry, jeśli jest oryginalna (np. przypadek z drugim Wieśkiem)
Pozdrowionka i mam nadzieję, że pomogłem
EDIT: Kurde, Aryn mnie prześcignął :/ Poza tym myślałem, że sprawdzanie płytki jest DRMem. Sprawdzałem nawet w PCGamingWiki, żeby się upewnić.. Jak widać wiki równie zawodne co DRM